inessen.reismee.nl

De eerste lesweek

Zo.. mijn eerste lesweek zit er weer op. Afgelopen weekend ben ik in Nederland geweest om Pasen te vieren met mijn familie. Heerlijk, even bijkomen. Eenmaal terug in Essen, barstte ik in tranen uit. Ik heb het er toch moeilijk mee. De heimwee slaat echt ontzettend toe. En het blijft maar komen. ‘Sterk houden.’ zeg ik tegen mezelf. Ik ruim het één en ander op in mijn kamer en bereidt mezelf voor, voor de eerste les op dinsdag.

Die dinsdag ga ik braaf naar mijn les toe. Al snel heb ik door dat ik de enige Erasmus student ben in die klas. De les zou om 10.00 uur beginnen, maar het eerste kwartier is iedereen inclusief de docent met zijn eigen spullen bezig. Ik kijk een beetje om me heen en check nog een keer of ik wel ingeschreven sta. Om 10.15 uur begint de les dan echt. De docent begint direct over de inschrijvingen. Oh men, wat kreeg ik het daar warm van. Er werden allemaal termen genoemd die ik niet kende en mijn naam stond ook niet op het lijstje. De docent maakte wel heel duidelijk dat je ingeschreven moest staan, anders werd je volgende week niet toegelaten in de les. Vol is vol. Tegen 11.00 uur zei de docent dat ze klaar was en dat de echte lessen volgende week zouden beginnen. Ik wilde gaan inpakken toen ik doorhad dat mijn mede klasgenoten allemaal eerst klopte op de tafel en vervolgens pas hun spullen inpakte. Vreemd…

Ik had lunch met de andere Nederlanders wat gezellig was. Vervolgens hadden Petar en ik samen Laut und Schrift. Wow, dat was even wennen. Veel minder modern dan wat ik gewend was vanuit Nederland. De docent haalde een projector op en begon haar verhaal te houden. Stiekem lachte ik even. Een heel nieuw gebouw wat er prachtig uit ziet, en zij komt aan met een projector. Opnieuw viel mij aan het einde van de les op dat iedereen klopte en vervolgens hun spullen inpakken om weg te gaan. Ik moet erachter zien te komen waar dit voor is.

Nadat ik wat klasgenootjes had gesproken kwam ik erachter dat dit een soort applaus was voor de docent zodra die klaar was met de les. Interessant. Daarnaast was ik ook iedere keer verbaasd dat iedereen in de klas een kwartier van te voren zijn of haar spullen begon in te pakken. Uhhh, de les is nog niet voorbij, dit is onbeleefd. Maar ik had het mis. De les is wel een kwartier van te voren afgelopen. Er zit een goede reden achter, dit is namelijk de tijd die je nodig hebt om van les te kunnen wisselen. Weer wat geleerd, en ik vond het ook wel slim bedacht!

Voor zover mijn schoolavonturen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!